středa 10. dubna 2013

Stádo aktuálně


Tak jak odeznívá zima, zrekapituloval jsem, co přinesla a co vzala. 
Bylo až příliš mrazivých dnů, co prokřehnou všechny kosti v těle a zasvítilo hodně málo Slunce, aby dodávalo naději a sílu.
Co teprve stádo, na tak neobvykle divokém a chladném místě. Dělal jsem co jsem mohl, abych k nim mohl dorazit s dostatkem sena, na přilepšení zeleninu, suché pečivo.
Pro příští zimu určitě vím, že salaš budu muset zvětšit, vybudovat kotec, kde najde útočiště koza a kde bude první dny pečovat o nově narozené mládě.
Nemyslím si ale, že by letošní vrh, který kůzle nepřežilo, souvisel zrovna se zázemím-narodilo se předčasně a nebylo připravené přežít.
        Oproti tomu za dalších 14 dnů po kůzleti, ještě na začátku února, se narodil beránek, který s integrací do stáda a udržením se při životě-navzdory mrazům kolem -10°C, neměl sebemenší problém. 
        Líbí se mi pozorovat povahové rozdíly-různé přístupy-zvířecích matek. U ovce, jakoby se nic nezměnilo-ovce na něj nereagovala, ve své podstatě mu byla nablízku snad a hlavně jen jako zdroj mléka. Teď, kdy má beránek už přes měsíc, v hierarchii stáda zastupuje "poslední" místo. 
        U kozy už byla reakce na mládě mnohem znatelnější-od hlasu po doteky.
Koza opustila mrtvé mládě po cca 10-12 hodinách, aby se šla sama najíst a když jsem ho odnesl, hledala a volala. Zhruba týden truchlila-nikdy dřív bych netušil, že koza projevuje žal i výrazem ve tváři.
        Celkově se stádo prokousalo zimou velice dobře a to i přes to, že sněhu měli někdy až po břicho.
        Po zimě mě čeká nejen pozvat veterináře, ale i povápnit okolí salaše a salaš, odvozit hnůj, který jsem navršil během zimy vedle salaše, ostříhat berana a ovci (tu přednostně kvůli nálezu Kloše ovčího), vymyslet co s beránkem. Plánuji také dokoupit jednu ovci a prodat kozla. Můj záměr je hlavně vlastní vlna ze střihu (tkaní vlny), o mase neuvažuji i když už teď dostávám nabídky na jehněčí výměnou za služby a jiné místní produkty - poslední z nabídek byly včely:-) Jinak mi nabízeli ryby, med, slivovici, ale beránek je jenom jeden a navíc nádherný modrooký!



Žádné komentáře:

Okomentovat